logo Villmarksleiren

En historisk ferd nedover Glomma

 

 

- Forsiden

- Om Villmarksleiren

- Firmaturer

- Turistturer

- Turer for institusjoner

- Events

- Teambuilding

- Julebord

- Kick-off

- Møter og konferanser

- Selskap og bryllup

- Overlevelseskurs

- Villmarkskurs for lærere

- Utendørsaktiviteter

- Matservering

- Overnatting

- Foredrag

- Utleie av Villmarksleiren

- Spørsmål og svar

- Referanser

- Kontakt Villmarksleiren

- Om Heidi Dammann

- Gjestebok for Villmarksleiren

- Kart over Villmarksleiren

 

 

 


Fra programmet "Stokkbåtens hemmelighet" på NRK1.

I 1999 la Heidi Dammann ut på en historisk ferd i en hul trestamme nedover Glomma. Den ti meter lange farkosten var en kopi av "Sørumbåten" , Norges desidert eldste farkost, som ble gravet frem i Glomma to år tidligere. De nektet å akseptere forskernes påstand om at stokkbåter var elendige og risikable farkoster, med liten betydning i norsk sjøfartshistorie….

Det sensasjonelle båtfunnet ved Sørumsand i Akershus avdekket at det var svært lite man visste om stokkbåter i Norge, deres egenskaper og betydning i vår historie, til tross for at det er funnet over hundre stokkbåter bare på Østlandet!

Uttalelser som gikk igjen fra forskere var at stokkbåter ikke kunne padles oppstrøms, var vanskelige å manøvrere, ikke hadde særlig lasteevne, krevde innlærte padlekunnskaper og fremfor alt; var farlige og helt uegnede på elver.

Thor Heyerdahl"Vi traff faktisk ikke ett eneste menneske som ikke trodde at stokkbåter gikk rundt med en gang og ville være svært risikable å padle på elv". Til slutt fant Heidi Dammann endelig en person som delte deres syn på saken: Thor Heyerdahl. De ble invitert ned til hans hjem på Tenerife hvor de hadde en spennende samtale om primitive farkoster. Ikke overraskende var hans oppfordring: "Det er bare en måte å finne svar på disse spørsmålene på. Dere må prøve selv!

Etter
den historiske ferden fra Rena til Sørumsand, uttaler de samme forskerne: Stokkbåten er en fantastisk farkost. Den er stabil, kan ta mye last, er god å padle oppstrøms og har nok hatt stor betydning i norsk sjøfartshistorie. Turen ned Glomma ble vist i en halvtimes dokumentarfilm på NRK 1: ”Stokkbåtens hemmelighet”.


Stokkebåtene i Villmarksleiren

 

Stokkbåt Det å flyte på vannet i et hult tre gir en helt spesiell naturopplevelse.
Når en hel gruppe padler så det fosser om baugen ser en hvilken fantastisk farkost dette er. Det må bare oppleves…

Fire stokkbåter.

Båten vi padlet ned Glomma har fått en tvilling. Derfor har vi nå to 10 meter lange stokkbåter. Disse bruker vi til stokkbåtstafett, til hyggelige padleturer på Breisjøen og til ”ekspedisjoner”.
I tillegg har vi laget to mindre båter av samme type.

Stokkbåt race

Sørumsbåten hevesEt unikt funn avdekkes.

Sørumbåten viser seg å være fra ca. år 170 før vår tidsregning, nesten dobbelt så gammel som noen annen farkost som er funnet i Norge!

Det går et nesten andektig sus gjennom forsamlingen når båten ble hevet. Man hvisket: "Se man kan faktisk se øksehoggene i bunnen,- selv etter så mange år". Spørsmål som de fremmøtte forskerne ikke kunne besvare tårnet seg opp: Hvordan var disse båtene å padle? Kunne de ta mye last? Kunne de padles oppstrøms? Hvor mange kunne padle samtidig? Har dette vært viktige båter i vår sjøfartshistorie?

Oliver hadde kunnskapen Vi fant ingen her i landet som hadde kunnskap om hvordan en stokkbåt skulle bygges. Hvor tykke skal sidene og bunnen være? Hvordan lage den enkel å manøvrere? Oliver, vår venn fra Alaska visste svarene. Uten hans detaljkunnskap og evne til å smi nødvendig spesialverktøy til oss hadde dette blitt en dårlig farkost.
Bare det å finne et tre som var stort og langt nok bød på store problemer. Vår første stokkbåt ble laget av en osp fra Hurdal Osp fra Hurdal

Dramatikk med stokkbåt

 

 

Vårt forsøk på å prøve om stokkbåter kunne forsere stryk endte nesten i tragedie. Båten traff en stein under overflaten, ble vridd rundt i den sterke strømmen og kantret. Heidi ble trukket under og fikk lungene fulle av vann. Neste dag fikk vi høre at flere kanopadlere hadde druknet i det samme stryket. Vi hadde rett og slett gjort en for dårlig jobb under befaringen i forkant.

 

 

 

Stokkbåtpadling oppstrøms

 

 

På slutten av turen, når vi hadde blitt skikkelig samkjørt forsøkte vi å padle oppstrøms. Her fikkstokkbåten vist sin styrke: Plass til mange padlere og med minimal motstand p.g.a. den slanke formen. For en fantastisk farkost!

 

 

En nyuthult ospestamme er et vakkert syn. Men vil den være mulig å padle?

Uthuling av stokkbåt Stokkbåten settes på vannet


Vi kan slå fast at stokk båten er en svært egnet farkost, mye bedre enn forskere i mange land har hevdet. I tillegg er det svært spesielt å sitte i en hul trestamme å gli frem gjennom vannet...

Motstrøm er stokkbåtene eminente

Vi var usikre på hva stokkebåten var god for og valgte en årstid med svært lav vannføring. Dette var nok en feil. Vi rente på stein i mange av strykene. Stokkbåten veier rundt 600 kilo og er vanskelig å håndtere hvis man går på grunn.

Båten skal ut i Breisjøen med hest. NRK følger med. Båten blir fraktet med hest
Stokkbåten oppbevares under vann om vinteren for å ikke sprekke Stokkbåten må oppbevares under isen om vinteren for å ikke sprekke.

 

Villmarksleiren: Heidi Dammann, e-post: firma@villmarken.no, tlf: 919 11 039